Toggle mobile menu

Så mye taper kosmetikkbransjen

Kosmetikkbransjen i EU taper 43 milliarder kroner og 50 000 arbeidsplasser hvert år som følge av piratkopiering.

Salg av piratkopiert parfyme, sminke og personlige hygieneartikler, som solkrem og sjampo, medfører at de lovlige salgsleddene for denne typen produkter taper bortimot 43 milliarder kroner i inntekter hvert år.

Arbeidsplasser

Tapet av inntekter medfører tap av inntil 50 000 arbeidsplasser, fordi den lovlige delen av bransjen selger mindre enn de hadde gjort uten piratkopiene, og derfor sysselsetter langt færre personer.

Studien ser også på tap av skatte- og avgiftsinntekter til samfunnet som følge av piratkopiering, som de som produserer og selger piratkopier ikke betaler.

Disse funnene stammer fra en rapport fra EU-Observatoriet om inngrep i immaterielle rettigheter etter oppdrag fra OHIM, EUs varemerke- og designmyndigheter. Rapporten er den første i en serie av studier som skal ta for seg den økonomiske betydningen av piratkopiering for økonomien i EU.

En rekke studier er underveis

Andre sektorer som skal undersøkes er klær- og skobransjen, legemiddelbransjen, tobakksbransjen, bagasje- og veskebransjen samt bransjene for leker og spill, datamaskiner, bildeler, klokker og smykker. Disse studiene vil bli publisert i løpet av de kommende 18 månedene.

Denne studien, og de neste som skal publiseres om andre bransjers tap, er en oppfølger til to tidligere studier om immaterialretts-intensive virksomheters bidrag til økonomien i EU, og studien om EU borgeres syn på immaterielle rettigheter. Målet at alle disse studiene sett i sammenheng skal gi et mer helhetlig bilde av immaterielle rettighetenes rolle i samfunnet.

Ny metodikk

Tidligere undersøkelser som har tatt mål av seg å beregne omfanget av piratkopienes negative konsekvenser for samfunnet har ofte vært kritisert for å benytte uholdbare metoder. Det er derfor utviklet en ny metode for beregningen av negative konsekvenser ved piratkopiering som benyttes for disse aktuelle studiene.

Studien finner du her:

Økonomiske konsekvenser av inngrep i immaterialrettigheter i kosmetikk- og hygieneartikkelsektoren i EU.

 

Studien omfatter undersøkelser av følgende produkter:

Studien omfatter undersøkelser av følgende produkter:

Parfymer

Skjønnhets- og sminkeprodukter

Solkremer

Manikyr –og pedikyrprodukter

Shampo- og hårpleieprodukter

Tannkremer og andre tannhelseprodukter

Barberingsprodukter inkludert aftershave

Deodoranter og badesalt

Hårfjerningsmidler

Såper

Sist oppdatert: 19. mars 2015