Toggle mobile menu

Parallellimport

Ved parallellimport importeres den ekte varen, men den kommer inn til Norge utenom varemerkeinnehaverens egne distribusjonsnett. Parallellimport er ikke det samme som piratkopiering. Parallellimport er som hovedregel lovlig.
Lastebil er ikke på veien idag
Foto: Thinkstock

Etter at varemerkeinnehaveren har solgt produktet for første gang innenfor EU/EØS-området eller samtykket til slikt salg, mister han kontrollen over varemerkebruken på produktet. Kjennetegnsretten blir konsumert. Dette betyr at en importør eller en som vil selge produktet videre, fritt kan gjøre dette uten å krenke merkehaverens enerett. Det samme gjelder for patenter.

Markedsføring og videresalg

Siden varemerkerettigheten konsumeres ved første frivillige salg, kan varene importeres og selges med det opprinnelige varemerket på. En bruktbilforhandler kan for eksempel fritt kunne opplyse om hvilke merker han selger. Det er likevel noen begrensninger i parallellimportørens adgang til å drive markedsføring.

Som parallellimportør kan du ikke reklamere for et produkt på en måte som krenker varemerkets omdømme og du skal ikke gi deg ut for å være en autorisert forhandler.

Varemerket skal ikke utnyttes i større grad enn det du trenger for å få solgt produktet videre. Du kan trygt oppgi at du selger produktet, men vær forsiktig med å bruke varemerkeinnehaverens logo, siden dette etter forholdene kan skade varemerkets omdømme. Selve presentasjonen av varene kan være krenkende for varemerkeinnehaverens rennommé, for eksempel hvis eksklusive merker blir solgt fra en pall i en lagerbygning, eller hvis et luksusprodukt vises i en salgsbrosjyre ved siden av typiske dagligvarer.

Rent juridisk blir spørsmålet om merkehaveren har rimelig grunn til å motsette seg bruken av merket. Hvis du er parallellimportør, bør du styre unna originalmerket når du velger domenenavn, men du kan som hovedregel bruke merkenavnet som oppslagsord ved annonsering.

Ompakking

Hvilke regler gjelder for ompakking av varer? Kan parallellimportøren ta varen ut av den originale emballasjen?

Ompakking kan bare skje når det er nødvendig for å få effektiv tilgang til markedet der hvor produktet skal selges. Det kan være regler som stiller krav til hvordan varen skal pakkes.

Ompakking er ikke lov hvis man kan få markedstilgang ved mindre inngripende tiltak, for eksempel ved å feste en etikett på originalemballasjen.

Hvis det er nødvendig å gi produktet en ny innpakning for å få reell adgang til markedet i importstaten, må ompakkingen skje på en måte som ikke skader varemerkets rykte og image.

 

 

Sist oppdatert: 26. mars 2015