Gucci og Facebook med felles søksmål mot selger av piratvarer
Motehuset Gucci og Facebook har gått sammen om et søksmål mot en person som brukte Facebook og Instagram til å selge falske Gucci-produkter.Dette er første gang en rettighetshaver for et luksusvaremerke går sammen med en aktør for sosiale medier om et slikt felles søksmål for å bekjempe salg av piratvarer.
Men e-handelsplatformen Amazon har hatt noen liknende saker de siste årene. Disse sakene har vært med blant annet Valentino i 2020 og Ferregamo i 2021, skriver Amazon i en pressemelding. Amazon har også saksøkt infulensere for å markedsføre falske produkter på sosiale medier, som deretter ble solgt på deres plattform.
Saksøkte brukte flere Facebook- og Instagramkontoer
I pressemeldingen fra Facebook kommer det frem at den saksøkte brukte en lang rekke Facebook- og Instagramkontoer til å markedsføre det internasjonale online-salget av piratvarer.
Salg av falske merkevarer på nett har hatt en eksplosiv økning de siste årene da mange merkevarebutikker i hele verden måtte stenge under koronapandemien.
Brukervilkårene til Facebook og Instagram forbyr krenkelser av immaterielle rettigheter, herunder salg og markedsføring av falske varer.