Piratkopiering er en risiko som virksomheten din bør ta høyde for gjennom hele produktets livsløp, helt fra idé til ferdig produkt, og når produktene selges i markedet.
Du kan beskytte virksomhetens immaterielle verdier på forskjellige måter, men det finnes ikke noen skreddersydd løsning som passer for alle. Det er derfor viktig at du tar aktivt stilling til hvilken måte som passer best for bedriften din.
Piratkopiering er ikke en uskyldig form for kriminalitet uten ofre. Piratkopier kan skade forbrukernes helse og sikkerhet. Piratkopier skader merkevarenes omdømme, og forbrukerne kan miste tilliten til de ekte produktenes kvalitet.
Tidligere var det særlig luksusvarer som vesker, solbriller og klokker som ble piratkopiert. I våre dager har fenomenet spredd seg og produsentene av piratkopier har blitt svært profesjonelle.
Piratkopier berører i dag så å si alle bransjer og produkttyper, som for eksempel matvarer, husholdningsartikler, leker, elektronikk, flydeler, bildeler, insektmidler, sigaretter, møbler osv. Også komponenter og deler til videre produksjonslinjer piratkopieres i stort omfang.
Piratkopiering har ifølge Interpols Casebook fra 2014 en klar sammenheng med alvorlig organisert kriminalitet. Produktene produseres uten noen form for kvalitetssikring og kun med rask, ulovlig profitt for øyet.
På disse sidene kan du lese mer om hvordan virksomheten din kan unngå å bli piratkopiert, hvordan du unngår piratkopierte produkter og komponenter i egen produksjonslinje og hvordan du kan unngå å piratkopiere andre.