Slik avslører du en piratkopi
Er du usikker på om varen du har kjøpt eller skal bestille er ekte elle ikke? Vi gir deg noen tips til hvordan du kan avsløre en piratkopi.
Hva er forskjellen på en piratkopi og en produktetterlikning, også kalt dupes?
Piratkopier forsøker å fremstå som originale produkter; de gir seg gjerne ut for å ha en kommersiell opprinnelse som de ikke har tilknytning til.
Vi snakker om produktetterlikning når det er to "ekte" produkter fra to ulike produsenter, der den ene har etterliknet den andre. Formen på en kjent designvase etterliknes av et billigmerke, eller fasong og materialbruk på en populær lommelykt etterliknes av en konkurrent, men med konkurrentens eget varemerke.
Ved produktetterlikning legger man seg nært opptil et produkt som noen andre allerede har laget, men gir seg ikke ut for å ha den samme opprinnelsen som originalvaren.
Produksjon og salg av etterlikninger kan rammes av markedsføringsloven, som sier at man ikke skal utnytte andres innsats eller resultater på en urimelig måte.
Som produsent kan du stille sterkere i kampen mot produktetterlikninger dersom du har registrerte rettigheter, som for eksempel en designregistrering.
Næringslivets Konkurranseutvalg løser mange tvister mellom næringsdrivende om hvorvidt produktetterlikninger er i strid med markedsføringsloven? Uttalelsene fra Næringslivets Konkurranseutvalg er formelt sett rådgivende og ikke juridisk bindene, men seriøse næringsdrivende legger som regel de rådgivende uttalelsene til grunn.
Er du usikker på om varen du har kjøpt eller skal bestille er ekte elle ikke? Vi gir deg noen tips til hvordan du kan avsløre en piratkopi.
Før var piratkopiering bare vanlig for luksus- og merkevarer som vesker, klokker og klær. Nå piratkopieres alt fra batterier, kosmetikk og medisiner til leker, matvarer og reservedeler til biler.
Er det noen som mener at du har kopiert deres produkt, vare eller tjeneste? Her er noen tips om hva du bør gjøre.
Se de vanligste spørsmålene om piratkopiering og varemerkeforfalskning – og les svarene.