Hopp til hovedinnholdet
Toggle mobile menu

Gucci og Facebook med felles søksmål mot selger av piratvarer

Motehuset Gucci og Facebook har gått sammen om et søksmål mot en person som brukte Facebook og Instagram til å selge falske Gucci-produkter.
Gucci_piratkopi_velgekte1000.jpg
Falske Gucci-vesker markedsføres og selges både via sosiale medier, og slik som her på markedet i Kuala Lumpur, Malaysia. Bilde: iStock/egadolfo

Dette er første gang en rettighetshaver for et luksusvaremerke går sammen med en aktør for sosiale medier om et slikt felles søksmål for å bekjempe salg av piratvarer.

Men e-handelsplatformen Amazon har hatt noen liknende saker de siste årene. Disse sakene har vært med blant annet Valentino i 2020 og Ferregamo i 2021, skriver Amazon i en pressemelding. Amazon har også saksøkt infulensere for å markedsføre falske produkter på sosiale medier, som deretter ble solgt på deres plattform.

Saksøkte brukte flere Facebook- og Instagramkontoer

I pressemeldingen fra Facebook kommer det frem at den saksøkte brukte en lang rekke Facebook- og Instagramkontoer til å markedsføre det internasjonale online-salget av piratvarer.

Salg av falske merkevarer på nett har hatt en eksplosiv økning de siste årene da mange merkevarebutikker i hele verden måtte stenge under koronapandemien.

Brukervilkårene til Facebook og Instagram forbyr krenkelser av immaterielle rettigheter, herunder salg og markedsføring av falske varer.