Toggle mobile menu

Leker og spill piratkopieres i stort omfang

En ny studie fra EU-Observatoriet viser at leker piratkopieres i stadig større omfang. Dette medfører store økonomiske tap og færre arbeidsplasser i leketøysindustrien.

EU-Observatoriet har denne gangen sett nærmere på hvor mye de lovlige leketøys-produsentene i Europa taper på grunn av salg av piratkopierte leker og spill. Studien konsentrerer seg spesielt om produsenter av leketøy som dukker, dukkeklær, action-figurer, bamser og andre kosedyr, brettspill, leke-musikkinstrumenter, modelltog og puslespill.

Videospill, spillkonsoller, software er ikke omfattet av studien.

Rapporten viser at de lovlige produsentene taper 12,3% av sine salgsinntekter grunnet piratkopier. Dette tallet sier sitt om omfanget av piratkopierte leker i omløp i de europeiske landene. Tapte salgsinntekter medfører tap av ca. 6150 jobber i Europa, fordi leketøysprodusentene ansetter færre personer enn de ellers ville gjort uten tapet de lider grunnet piratkopiene. Det samlede tapet for bransjen beløper seg til ca. 13 milliarder kroner.

Flere studier fra ulike bransjer

Dette er den fjerde studien fra Observatoriet som tar for seg de negative konsekvensene piratkopiering har for næringslivet, forbrukere og samfunnet. De tre tidligere studiene har tatt for seg kosmetikkbransjen, klær- og skobransjen og sportsbransjen. Studiene tydeliggjør særlig de uheldige ringvirkningene piratkopiering har for lovlige virksomheter og næringslivets vekst i Europa.

I løpet av de neste månedene vil det også bli publisert studier om smykker, vesker, legemidler, computere, bildeler, tobakk og alkohol.

Les rapporten fra EU-Observatoriet om økonomiske konsekvenser av piratkopiering av spill og leker:

 

 

 

Sist oppdatert: 17. desember 2015