Fakta og regelverk

Her har vi samlet en rekke studier, statistikker og rapporter som tar for seg piratkopiering og varemerkeforfalskning og hvilke konsekvenser dette har for samfunnet.

Lover og regler 2

Nyttige fakta

Et varemerke er et særpreget kjennetegn for varer og tjenester. Kan blant annet bestå av navn, ord, logo og figur. Man kan beskytte et varemerke mot etterligninger gjennom å søke om varemerkeregistrering hos Patentstyret. Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille egne varer og/eller tjenester fra andres.

  • Gir enerett til å bruke merket som kjennetegn for egne varer og/eller tjenester
  • Gir enerett til å bruke merket i kommersielt øyemed, for eksempel bruk av navnet på selve varen, på innpakningen, i reklame, på internett, i muntlig omtale eller på annen måte.
  • Eneretten gjelder i hele Norge 

Varemerkeforfalskning skiller seg fra annen kopiering og etterlikning ved at det produseres en bevisst og slavisk etterlikning av et varemerke eller et produkt som andre har de immaterielle rettighetene til, med den hensikt at forbrukerne skal tro at produktet stammer fra den originale produsenten.

Med «piratkopiering» på opphavsrettens område menes ulovlig digital opp- eller nedlasting av opphavsrettslig beskyttet materiale, samt tilrettelegging for at beskyttet materiale ulovlig kan gjøres tilgjengelig i stort omfang.

For enkelhetens skyld brukes «piratkopiering» som et samlebegrep for brudd på immaterielle rettigheter på Velgekte.no. Det inkluderer varemerkeforfalskning.

(Eng.: intellectual property rights eller IPR).

Immaterielle rettigheter (IPR) eller åndsrett er en samlebetegnelse for blant annet patent-, varemerke- og designrett, bruksmønster, retten til foretaksnavn, opphavsrett (forfatter- og kunstnerrett), fotografiretten og retten til kretsmønstre for integrerte kretser.

Immaterielle rettigheter gir innehaveren enerett til å utnytte sin frembringelse.

Immaterielle rettigheter utgjør en stadig viktigere del av fundamentet for innovasjon og verdiskaping. Internasjonalisering innen forskning, næringsliv og teknologi gjør at slike rettigheter er under større press enn tidligere.

Opphavsrett er en enerett som blir gitt til den som skaper et åndsverk, og denne eneretten er beskyttet av åndsverksloven. Dette kan eksempelvis være musikk, film eller litteratur.

Vernet kan ikke søkes om, men oppstår automatisk når verket skapes. Vernetiden for norske verk og verk fra EØS-land er som hovedregel 70 år etter opphaverens død.

Rapporter fra Velgekte

Rapport fra 2024 om nordmenns holdninger og forståelse av konsekvensene ved å kjøpe falske varer eller bruke ulovlige strømme- og nedlastningstjenester. 

Den viser at nordmenn flest kjenner konsekvensene av piratkopiering og mener det er uetisk. Likevel synes 1 av 3 at det er greit både å kjøpe falske varer, og å benytte seg av de ulovlige digitale tjenestene. I aldersgruppen under 30 år mener halvparten at det er greit. 

 

En landsomfattende undersøkelse fra Tolletaten og Patentstyret om nordmenns holdninger og erfaringer med netthandel og piratkopierte varer ble gjennomført i april 2021 blant 1000 respondenter.

Hensikten med undersøkelsen var å kartlegge nordmenns forhold til piratkopier. Den viser blant annet at 43 % av oss er usikre på om varen vi kjøper er ekte eller falsk. 22 % har mottatt eller mistenker å ha mottatt en piratkopi.

 

Mange nordmenn kjøper piratkopier, viser en undersøkelse som Norstat gjennomførte på oppdrag fra Tolletaten og Patentstyret i 2018. 

Tallene viser at piratkopier som potensielt kan utgjøre en helse- og sikkerhetsmessig risiko for forbrukerne utgjør hele 60% av varene folk oppgir å ha kjøpt.

Andre rapporter og studier

På den internasjonale dagen mot piratkopier – World Anti-Counterfeiting Day 2023 – ble en helt fersk undersøkelse av folks holdninger og atferd til varemerkeforfalskninger og piratkopier i EU lansert.

Hva driver ungdom til å kjøpe forfalskede varer eller til å strømme digitalt innhold fra ulovlige kilder? En omfattende studie fra EUIPO gir et oppdatert bilde av hvordan unge i alderen 15 til 24 år i hele EU ser på immaterialrettskrenkelser, og hvilke erfaringer de har med piratvarer og ulovlig strømming.

Farlige piratvarer selges i økende grad på nettet viser nytt studie. Falske varer har en lang rekke negative konsekvenser. En ny rapport fra OECD og EUIPO viser at handel med piratvarer ikke bare skader økonomien og lovlige arbeidsplasser, men også utgjør en alvorlig trussel mot forbrukerne.

 

Handelen med falske varer fikk et løft av pandemien, bekrefter en ny trusselrapport fra EUIPO og Europol. Kriminelle nettverk tilpasset seg raskt nye muligheter og den økte etterspørselen etter produkter som typisk ble etterspurt gjennom pandemien. 

Verktøykasse som gjør det lettere for rettighetshavere, med spesifikke råd til hvordan håndtere de vanligste typene av immaterialrettskrenkelser er nå tilgjengelig. 

Verktøykasse for å øke bevisstheten om cybertyveri hos bedrifter

EUIPO har laget en verktøykasse designet for å hjelpe små og mellomstore bedrifter (SMB-er) med å beskytte forretningshemmeligheter mot cybertyveri. Verktøyene gir retningslinjer, opplæring, casestudier og praktiske svar på vanlige spørsmål om cybersikkerhet for å øke bevisstheten og sikkerheten i organisasjonen.

Les mer om Unngå piratkopier når du netthandler Icon

Unngå piratkopier når du netthandler

Det finnes svært mange seriøse nettbutikker som selger ekte varer, men dessverre er også nettet en ettertraktet markedsplass for piratkopierte varer. Her noen tips til hvordan du kan avsløre piratkopierte varer på internett.

Les mer om Pressekontakter Icon

Pressekontakter

Er du på jakt etter mer stoff om piratkopiering eller finne riktig person for bakgrunnsinformasjon, saksopplysninger og eventuelt intervju?