Den ferske rapporten understreker at piratvarehandelen er en trussel mot helse- og sikkerhet og forårsaker stor økonomisk skade. 5,8% av alle varene som importeres til Europa er falske. Dette utgjør piratvarer til en verdi av 120 millioner euro.
En større andel av piratkopiene produseres i Europa
De fleste piratvarene i omløp produseres utenfor Europa. Rapporten viser at Kina og Hong Kong fremdeles er opprinnelsesland for over 60% av piratvarene som ankommer. Men samtidig viser de seneste tallene at det er klare tendenser til at flere falske varer produseres innad i Europa.
Det er særlig en markant økning i beslag av falsk emballasje, etiketter, klistremerker og halvferdige produkter som indikerer dette. Piratvarer blir satt sammen i ulovlige produksjonslokaler eller produseres i sin helhet i Europeiske land.
Rapporten omtaler konkrete saker der internasjonale operasjoner har avdekket flere laboratorier som produserer falske legemidler og hemmelige lokaler der forfalskning av ettertraktede merkeprodukter skjer.
I en av de omtalte sakene ble et kriminelt nettverket i Italia avslørt. Her ble falsk parfyme fra store tanker fylt på flasker og pakket i falsk emballasje. Det antas at produktene ble pakket fortløpende og raskt før de ble distribuert til kjøperne, noe som minimerte risikoen for å bli tatt med store mengder piratvarer.
Piratvarene distribueres og selges på online-plattformer og sosiale medier
Covid-19 pandemien har forsterket tendensen med piratvarehandel på nett fordi nedstengingen av samfunnet førte til en sterk økning i netthandelen og nett-transaksjoner. Netthandel har blitt mer vanlig for flere forbrukergrupper og produkttyper og dette har organiserte kriminelle utnyttet.
Europol peker på at i likhet med andre kriminalitetsområder benytter bakmennene for piratvarehandelen i stor grad digitale online-verktøy for å tilrettelegge for den ulovlige handelen.
Nettet brukes for få tak i produkter eller komponenter, ingredienser og kjemikalier samt til å distribuere falske varer til kundene. Salget skjer i stor grad på netthandelsplattformer, i sosiale medier og kommunikasjonen foregår gjerne via meldingskanaler som for eksempel Facebook, Messenger, Whatsapp og liknende.
Influensere markedsfører piratvarer på online videoplattformer
Det rapporteres også om piratvaresalg der influensere med tusenvis av følgere markedsfører falske varer gjennom online videoplattformer som for eksempel Tik Tok og Reels. Dette dreier seg gjerne om klær, sko og aksessoirer der målgruppen er unge forbrukere.
Selgere av piratvarer benytter seg også av betalt annonsering for å lokke til seg kunder på sosiale medier, med lenker til eksterne nettsider der varene selges.
Produkttyper som piratkopieres
Rapporten tar for seg en del produkttyper som utsettes for piratkopiering og omtaler trender og tendenser for disse. Det gis konkrete eksempler på internasjonale Europol-operasjoner, som har tatt sikte på å ta ned kriminelle nettverk knyttet til handelen for de ulike kategoriene.
Produkttypene som omtales er:
- Klær, sko, solbriller, klokker og aksessoirer
- Elektriske og elektroniske varer, mobiltelefoner og komponenter
- Mat- og drikkevarer
- Kosmetiske produkter, parfyme og andre hygieneartikler
- Sprøytemidler til landbruket
- Legemidler
- Tobakk
- Leker
- Ulovlig strømming av kreativt innhold