Om Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet fører tilsyn med de næringsdrivendes markedsføring- og handelspraksis. Denne praksisen skal være i samsvar med blant annet markedsføringsloven og angrerettloven. Vi veileder næringsdrivende og kan ta opp brudd på bestemmelsene i lovene. Vi bidrar også til å løse forbrukertvister nasjonalt og internasjonalt.Forbrukertilsynet informerer og veileder forbrukere. Vi driver opplysende arbeid for å hindre at forbrukere blir lurt på nett.
Noen av oppgavene våre:
- Vi informerer forbrukere om opplysningskravet for næringsdrivende. Den næringsdrivende skal gi en rekke opplysninger til forbrukeren før og etter kjøp på internett. Les mer på nettsidene til Forbrukertilsynet.
- Vi advarer mot såkalte «abonnementsfeller» hvor næringsdrivende markedsfører «prøvepakker» som i realiteten er et abonnement. Dette er et område hvor vi får svært mange klager. Les mer om abonnementsfeller på nettsidene til Forbrukertilsynet
- Vi advarer jevnlig mot nettsvindel hvor forbrukere blir forsøkt svindlet gjennom ulike typer henvendelser på nett. Les mer om metodene for nettsvindel på nettsidene til Forbrukertilsynet.
- Vi kan mekle i saker mellom forbrukere og næringsdrivende. Hvis det oppstår uenighet rundt kjøp av varer eller tjenester, kan vi hjelpe til med å få løst saken. Les mer om dette på nettsidene til Forbrukertilsynet