Hopp til hovedinnholdet
Toggle mobile menu

Varen er kjøpt i Norge

Hva du kan gjøre hvis du oppdager at varen er en piratkopi varierer ut fra om du har kjøpt produktet i Norge eller i utlandet. Her kan du lese mer om hva du gjør hvis du har handlet i Norge.

Varen er kjøpt i en vanlig butikk

Hvis det viser seg at du har blitt lurt og har kjøpt et produkt som du trodde var ekte men som viser seg å være en piratkopi, har du reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Et produkt er nemlig mangelfullt hvis det ikke er som avtalt, eller at produktet ikke er slik du kan forvente av tilsvarende produkter.

Reklamasjonsfristen er vanligvis to år

Den vanlige reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven er to år, men hvis det dreier seg om et produkt som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i fem år. 

Send klage til selgeren 

Klag til selgeren direkte. Det er en fordel å klage skriftlig, gjerne ved bruk av rekommandert brev, Husk å ta vare på kvitteringen fra postkontoret. Ta også vare på en kopi av brevet. Hvis du ikke får gjennomslag hos selgeren, og går videre med saken, for eksempel til Forbrukerrådet, er det viktig at du kan dokumentere hva du har gjort overfor selger.

Hvis selgeren nekter å godta at produktet er en piratkopi kan du kontakte Forbrukerrådet. De kan veilede og hjelpe deg videre med klagen.

På Forbrukerrådet sine sider kan du også lese mer om reklamasjon, klagefrister og klage.

Varen er kjøpt av en privatperson

Du har også reklamasjonsrett ved private kjøp hvis varen ikke var slik du hadde grunn til å forvente. Har du blitt lurt til å kjøpe det som viser seg å være en piratkopi fra en privatperson, enten ny eller brukt, er du beskyttet av kjøpsloven i to år etter kjøpet.

Om du vil klage bør du kontakte selger så raskt som mulig, og helst skriftlig. Ved å bruke rekommandert brev, og spare på kvitteringen kan selger ikke komme unna med at brevet ditt har blitt borte i posten. Hvis du og selger ikke kommer til enighet kan du kontakte Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet sine sider kan du lese mer.

Varen er kjøpt i norsk nettbutikk

Hvis du har handlet det som viser seg å være en piratkopi fra en norsk nettbutikk kan du bruke angreretten din innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Angreretten innebærer at du som kjøper uten grunn kan returnere varen til selgeren.

Angrerett har man som forbruker når man har kjøpt en vare ved fjernsalg eller salg utenom selgers faste forretningslokaler, altså typisk ved netthandel. Angreretten gjelder bare når du handler med en næringsdrivende. Den gjelder dermed ikke hvis du har kjøpt en vare fra en privatperson på en internettauksjon, som for eksempel på Finn.

Som kjøper må du gi melding til selger om at du benytter deg av angreretten, og varen må returneres til kjøper innen rimelig tid. Opplysningene skal gis til selger på angrerettskjemaet som du har mottatt.

Hvis du som kjøpe mottar angrerettskjemaet etter levering av varen begynner angrerettsfristen å løpe fra den dagen du som kjøper mottar skjemaet. Hvis kjøperen ikke har fått tilstrekkelig informasjon eller angrerettskjema vil angrefristen uansett gå ut etter 3 måneder etter at varen er mottatt.

Selger er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen innen 14 dager etter at selger mottok varen eller varen ble stilt til selgers rådighet.

Selger kan ikke fastsette gebyr for kjøpers bruk av angreretten, men selger kan kreve at du som kjøper betaler for returforsendelsen.

Hvis du ikke returnerer piratkopien innen angrefristen er det de alminnelige reglene om reklamasjonsrett som er omtalt ovenfor, for varer kjøpt i alminnelige butikker som gjelder.

Les mer om angre- og bytterett på Forbrukerrådets sider.

Sist oppdatert: 19. mars 2015